Opakowania typu blister składają się ze spodniej warstwy, zazwyczaj kartonowej lub foliowej oraz z przezroczystej części wykonanej z tworzywa sztucznego. Najczęściej używa się ich w handlu detalicznym, ponieważ dobrze eksponują produkt, a jednocześnie chronią go przed zabrudzeniami i uszkodzeniami. Na spodniej części można umieścić informacje o towarze, instrukcję obsługi czy logo marki. Blistry produkowane są w różnych rozmiarach oraz kształtach dopasowanych do produktów, które mają być w nich umieszczane. Dzięki temu można w nie pakować naprawdę różne towary.
Najpopularniejsze zastosowania blistrów
Jednym z najpopularniejszych zastosowań blistrów jest pakowanie leków. Ten rodzaj opakowania tabletek jest ceniony wśród producentów, ponieważ pozwala na wyjęcie jednej pigułki, pozostawiając resztę zabezpieczoną. Blistry stanowią 85% wszystkich opakowań dla stałych postaci leków w Europie. Pomagają pacjentom przestrzegać konkretnej dawki leku, a także ułatwiają regularne przyjmowanie tabletek. Do pakowania maszynek do golenia również używa się blistrów. Produkt jest wyeksponowany, a jednocześnie nie naraża się ostrzy na uszkodzenie, a klientów na zranienie się.
Kolejnym produktem pakowanym w blistry są baterie. Klienci kupując je, chcą się upewnić, czy na pewno są to baterie konkretnego typu i rozmiaru. Jednak należy je odpowiednio przechowywać, aby nie narażać ich na wilgoć oraz na kontakt z metalowymi przedmiotami. Blister zapewnia możliwość obejrzenia baterii, a jednocześnie chroni je przed szkodliwymi czynnikami. W trosce o bezpieczeństwo i higienę akcesoria kosmetyczne, np. pilniczki i nożyczki pakowane są w blistry. Materiały piśmiennicze, takie jak długopisy i flamastry także są sprzedawane w tego typu opakowaniach. Klienci lubią je oglądać, jednak często skutkuje to wpisywaniem ich, zanim zostaną sprzedane.
Co jeszcze można zapakować w blistry?
W blistry pakowane są też większe produkty, np. wycieraczki samochodowe. Chroni je to przed zniszczeniem, a jednocześnie pozwala na obejrzenie produktu bez konieczności wyciągania go z pudełka. Na opakowania typu blister decydują się też producenci kosmetyków, np. lakierów do paznokci czy pomadek w sztyftach. Zabezpiecza to produkty przed ich otwieraniem i testowaniem przez klientów, co negatywnie wpływa na czas przydatności oraz higienę produktu. Małe akcesoria budowlane, takie jak śrubki czy wkręty też są umieszczane w tego rodzaju opakowaniach, ponieważ klienci zazwyczaj otwierają pudełka, aby obejrzeć zawartość, a to naraża małe elementy na zagubienie.
Pakowanie towarów w blistry może pomóc zwiększyć sprzedaż w porównaniu do tych samych produktów w opakowaniach, które nie pozwalają na dokładne obejrzenie przedmiotu. Ilustracja lub zdjęcie na zwyczajnym pudełku nie zapewni tak dokładnego zaprezentowania produktu, jaki daje blister. Ponadto blistry lepiej zabezpieczają towary, co pozwala na unikanie uszkodzeń i rozpakowywania produktów przez klientów w sklepie.